Search

ההתאבדות בבית החולים סורוקה: הקהילה הרפואית נסערת - וואלה!

ההתאבדות בבית החולים סורוקה: הקהילה הרפואית נסערת - וואלה!

ההתאבדויות שמטלטלות את סורוקה: "זה עניין של זמן עד המקרה החמישי"
עריכה: טל רזניק

(בווידאו: עומס חריג בתל השומר, מרץ 2019)

התאבדותו של רופא מתמחה בבית החולים סורוקה בבאר שבע - המקרה האובדני הרביעי המתרחש בתוך בית החולים בתוך כשנה וחצי - מסעיר את מערכת הבריאות.

"יש קשר בין ארבעת מקרי ההתאבדות האלה בשנה וחצי האחרונות. מעבר לעומס הברור והמוכר, זה מגיע לקיצוניות בלתי מובנת בסורוקה", אומרת לוואלה! NEWS ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים מרשם. למקרה הנוכחי קדמו התאבדויות של מנהל מחלקת כירורגיה פלסטית בבית חולים, ד"ר אלכס ברזובסקי, רופא גרעיני, ד"ר מרק פרייסקל ומנהל מחלקת טיפול נמרץ לב, ד"ר אבי שמעוני.

"מדובר בבית חולים פרפיריאלי שמרכז את כל המקרים בסביבה. זה מקצין את מה שאנחנו מכירים בבתי החולים האחרים. יש קשר ישיר כשמדובר על בית החולים. ממה שיצא לי לדבר עם אנשים בבית החולים, הם עובדים בקצב לא הגיוני. זה אומר שמונה-תשע תורנויות בחודש לעומת חמש-שש בשאר הארץ. זה גורם לעייפות ותסכול של הצוותים. צריך להוסיף תקנים, לתמוך בצוותים הרפואיים, לקבל גיבוי בכל הרמות לסיטואציות האלה, אבל כיום זה לא מתקבל בברכה. אם זה יימשך, זה עניין של זמן עד ההתאבדות החמישית", היא מזהירה.

"ברמה המיידית צריך להבין שיש משבר בסורוקה - צריך להביא תקנים ולהוריד את העומס. מעבר לזה צריך לתת מענה לאנשים שצריכים לדבר, שצריכים טיפול. אחד המתמחים אמר לי שההנהלה שלחה אותו לדבר עם המנהל הישיר שלו, אבל גם הוא נמצא בדיוק באותו מצב ותחת אותם קשיים", מתארת ביטון את הדיווחים המגיעים אליה מבית החולים. "מאתמול בלילה אני מקבלת המון טלפונים של מתמחים שמבקשים שנעזור להם. אם זה ברמה של להוריד את העומס, ואם כדי שנעזור להם בפן הנפשי. כל עוד לא ישכילו להבין שיש קו של שנה וחצי שמוביל טרגדיות אחת אחרי השניה, הפתרון לא יתקדם".

בהודעה מטעם הנהלת בית החולים נמסר כי היא מכנסת דיון דחוף בעקבות המקרים הטראגיים ותודיע על צעדיה. "משפחת המרכז הרפואי סורוקה, ההנהלה וצוות העובדים, משתתפים בצערה העמוק של המשפחה ומחבקים את צוות החטיבה לרפואה פנימית", נכתב בהודעה ששיגר לעובדים מנהל בית החולים ד"ר שלומי ברזל. "אכנס פגישות עם קבוצות עובדים בבית החולים, ואני זמין לכם, כתמיד, בכל עת", הוסיף.

"המערכת הרפואית היא תחרותית"

"אין ספק שזה חמור שזה קורה, ושזו טרגדיה. עם זאת, זה דבר שיכול לקרות בכל בית חולים", מסביר גורם מקצועי הבקיא בנושא לוואלה! NEWS. "אובדנות יכולה לבוא בגלים, וזה מתואר בספרות הפסיכיאטרית עשרות שנים. לכן זה לא בהכרח מצביע על בעייה מאוד מהותית בתוך סורוקה עצמו. זה נכון שבית החולים להידרש לצרכים הפסיכולוגים".

"אין ספק שסורוקה הוא בית חולים מאוד עמוס, והוא סופג הרבה מאוד כבית החולים היחיד בדרום הארץ. זו הנהלה טובה מאוד שלא תתעלם מהסיפורים האלה", אמר הגורם, "זה כן מפנה זרקור לחשיבות של התופעה הזאת ועל המיקוד על בריאות הנפש של העובד, ועל צורך לייצר מנגנונים ללחץ ולשחיקה של מדינת ישראל".

"המערכת הרפואית היא תחרותיות. אף רופא לא יגיד שהוא בלחץ נפשי כי הוא נשפט לקידום על פי הלחץ, על פי הזמינות למערכת. היה צריך מנגנון תמיכה נפשית שדרכו הכל נשמר חסוי. יש מה לעשות בנושאים האלה. צריך ללמד צוותים לזהות מצוקה נפשית, זה הדבר הזול. הדבר היקר הוא להקים מערכים כאלה".

במכתב התאבדות שהשאיר ד"ר ברזובסקי, ששם קץ לחייו ביולי 2018, הוא האשים את ההסתדרות הרפואית (הר"י) בכך שפגעו במעמדו הרפואי באופן לא מוצדק כשאסרו עליו להמשיך להכשיר מתמחים חדשים במחלקה. כמו כן, נטען במכתב כי בהר"י ביקשו להצמיד לד"ר ברזובסקי מומחה מעליו שיפקח על תהליך הכשרת המתמחים, דבר אשר פגע בו באופן אישי. עוד הוא ביקש במכתבו כי הרופאים איתם הסתכסך בהסתדרות הרפואית ובסורוקה לא יגיעו להלווייתו.

שבוע לאחר מכן הקימה ההסתדרות הרפואית ועדת בדיקה מיוחדת ובלתי תלויה להתאבדותו. יו"ר ההסתדרות הרפואית (הר"י), פרופ' ציון חגי, הודיע במכתב לכלל הרופאים החברים בהסתדרות על הקמת הוועדה, שבראשה עמד שופט בית משפט העליון בדימוס והמשנה לנשיאת בית המשפט העליון לשעבר, סלים ג'ובראן.


במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כגון ער"ן - בטלפון 1201 או אתר האינטרנט של סה"ר.

Let's block ads! (Why?)



2020-01-26 08:44:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMzcwNTTSAQA?oc=5
CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMzcwNTTSAQA

Bagikan Berita Ini

0 Response to "ההתאבדות בבית החולים סורוקה: הקהילה הרפואית נסערת - וואלה!"

Post a Comment

Powered by Blogger.