Search

מכלית איראנית הותקפה לחופי סעודיה - וואלה!

מכלית איראנית הותקפה לחופי סעודיה - וואלה!

פיצוץ במכלית נפט של איראן לחופי סעודיה; "כלי השיט נפגע מטילים"
צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

פיצוץ אירע הבוקר (שישי) במכלית נפט איראנית ששטה בים האדום לחופי עיר הנמל ג'דה בערב הסעודית - כך דיווחו כלי תקשורת במדינה. חברת הנפט הלאומית של איראן, שלה שייכת המכלית, צוטטה בטלוויזיה הממלכתית ולפיה שני טילים פגעו במכלית "סינופה", שעלתה באש כתוצאה מכך. עוד דווח כי מומחים טכניים מאמינים שמדובר ב"מעשה טרור" ובפעולה מכוונת.

בסוכנות הידיעות האיראנית "נור", המקורבת למשמרות המהפכה, דווח כי אנשי הצוות שהיו על המכלית לא נפגעו, וכי מצבם יציב. "אף אחד מאנשי הצוות לא נפגע מהפיצוץ, המצב בשליטה", אמרו בסוכנות. נזק נגרם לשני מתקני האחסון המרכזיים של המכלית, שממנה דלף נפט לים האדום. חברת הנפט הלאומית לא סיפקה ראיות לכך שהמכלית הותקפה בטילים, ולא אמרה מי אחראי לכך.

עם זאת, התקרית התרחשה כחודש אחרי המתקפה על מתקני הנפט בערב הסעודית. ריאד אמרה כי 18 מל"טים ושבעה טילי שיוט שוגרו לשני מתקנית של חברת הנפט הממלכתית "ארמקו", ויחד עם ארצות הברית, ישראל ומדינות אחרות, האשימה את איראן. בטהראן, מנגד, אמרו כי אלו המורדים החות'ים בתימן.

ביום ראשון האחרון, אמר שר הנפט של איראן ביג'אן זנגנה כי איראן תשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי לייצא את הנפט שלה, במה שהוא רואה כזכותה הלגיטימית של הרפובליקה האסלאמית. יצוא הנפט האיראני צוצמצם ביותר מ-80% מאז שארצות הברית הטילה מחדש סנקציות על איראן עם החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות ב-2015. בתגובה, איראן מצמצת בהדרגה את התחייבויותיה בהסכם, שבמסגרתו הפחיתה את פעילות הגרעין שלה בתמורת להסרת רוב הסנקציות הבינלאומיות שהיו מוטלות עליה.

בחודש שעבר הופצצו על ידי מל"טים כמה מתקני נפט בערב הסעודית, בפעולה עליה נטלו אחריות המורדים החות'ים בתימן. איראן, הנחשבת לתומכת של המורדים, הכחישה כי היא אחראית לתקיפה שטלטלה את שווקי הנפט העולמיים, זאת חרף טענותיהם של גורמים אמריקניים ואירופאים.

נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס למתקפה על מתקני הנפט הסעודיים ואמר כי טהראן לא רוצה מלחמה באזור, והאשים את ארצות הברית ואת הקואליציה הערבית בהנהגת ערב הסעודית בפתיחת המלחמה בתימן. לדבריו, החות'ים השיעים, שמכחישים שהם מקבלים נשק איראני, תקפו את מתקני הנפט בתגובה להפצצת בתי חולים בתי ספר ושווקים בתימן.

לאיראן יש את אחד מציי מכליות הנפט הגדולים ביותר בעולם, אולם היא מתקשה להחליף את הספינות המיושנות ולהמשיך לייצא נפט בשל הסנקציות האמריקניות המחודשות. אלו הודקו במאי האחרון, במלות שנה לפרישה מהסכם הגרעין, ואחריהן התרחשו שורת תקריות עם מכליות נפט במפרץ הפרסי ובים התיכון.

אחת מהן הייתה מכלית הנפט "גרייס 1", ששוחררה אחרי כחודש שהוחזקה בגיברלטר, ועתה שטה תחת השם "אדריאן דריה 1". בסוכנות הידיעות אילנ"א דווח כי הספינה הוחכרה לחברת ספנות איראנית, אחרי שמוקדם יותר היום דווח כי היא הוחכרה למשמרות המהפכה.

(עדכון ראשון: 8:44)

Let's block ads! (Why?)



2019-10-11 07:04:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMTc1NDPSAQA?oc=5
CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMTc1NDPSAQA

Bagikan Berita Ini

0 Response to "מכלית איראנית הותקפה לחופי סעודיה - וואלה!"

Post a Comment

Powered by Blogger.